< Tilbage

Nyt center skal brande Danmark som fødevareland23-03-2018 - 17:27

Torsdag åbnede Food Nation et Visitor Center på Axelborg, og det interaktive 

udstillingsvindue præsenterer det ypperste, Danmark kan byde på inden for 

forskning, viden og produktion af fødevarer.

Kronprins Frederik ved det interaktive storyboard i Food Nation Visitor Center sammen med administrerende direktør Karen Hækkerup, Landbrug & Fødevarer, udenrigsminister Anders Samuelsen og erhvervsminister Brian Mikkelsen. Foto: Anne-Sophie Bak Rosenvinge.

Af Anette Eckholdt,

freelance journalist

 

Det trak fulde huse, da Food Nation slog dørene op til deres nye besøgscenter på 4. sal på Axelborg. Stemningen var god, og lysten til at lege med de kæmpestore Ipad-skærme og opleve branchen gennem 3D-briller, som de kommende gæster fra udlandet også forventes at gøre for at komme med i mark, stald, slagteri, mejeri, køkken og laboratorier var intakt. 

 

Talerne blev blandt andet holdt af protektor H.K.H. Kronprins Frederik, udenrigsminister Anders Samuelsen, erhvervsminister Brian Mikkelsen og bestyrelsesformand for Food Nation, Torben Ladegaard, som er tidligere administrerende direktør hos Foss. 

 

 Food Nation, som så dagens lys for et år siden og i dag har et lille sekretariat på Axelborg med tre fastansatte, to studentermedhjælpere og Lise Walbom i spidsen, er et offentligt-privat partnerskab. 

 

Food Nation repræsenterer hele den danske fødevareklynge og består af Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri og en række virksomheder indenfor fødevareklyngen – herunder blandt andre Danish Agro, DLG, DLF og Foss.

Målet med Food Nations Visitor Center er at øge kendskabet til Danmark som ledende fødevarenation og motivere den danske fødevareklynge til at forblive i verdensklasse. 

 

Food Nation vil derfor bidrage til at øge den danske fø-devareeksport og synliggøre fødevareklyngens position som attraktiv arbejdsplads. 

 

Aktiviteterne foregår således både på erhvervsfremstød i udlandet og i det nye besøgscenter, når potentielle kunder besøger Danmark og ikke har tid til at komme ud i landet og opleve virkeligheden. Potentialet for at øge eksporten vurderes til 30-50 mia. kr.

 

 I sin åbningstale fortalte Torben Ladegaard, at Food Nation er resultatet af den forrige regerings initiativ til at modernisere brandet af Danmark som landbrugsland med fokus på eksport og på tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft. 

 

- I en top competitive verden kan vi ikke tillade os at hvile på laurbærrene – eller lurpakken om man vil - selvom vi kan være nok så stolte af den, sagde han og fortsatte:

 

-Vi har i Danmark en stærk fødevarefortælling, som vi skal være stolte af og profilere os på. Food Nations opgave er at sikre en fælles stemme for hele fødevareklyngen i udlandet og motivere klyngen til hele tiden at udvikle sig.

 

Bæredygtighed

-Allerførst vil jeg sige: Lad være med at sende beskeder, når man går på trapper, for så får man sådan et mærke her, sagde H.K.H. Kronprins Frederik med sin smartphone i den ene hånd og en henvisning til et stort blåt mærke på kinden. Dermed tog han fra start brodden af alle spekulationer.

 

-Vi er et fødevareland. Hver dag arbejder tæt på 190.000 mennesker med noget, der gør, at vi kan samles om mad på en tallerken og noget at drikke. Der udvikles ny viden, ingredienser, måleudstyr, nye retter til restauranter og teknologiske løsninger, der har betydning for den globale fødevareproduktion, hvor Danmark er kendt for fødevaresikkerhed og høj kvalitet. For at fastholde og udvikle alle disse arbejdspladser er eksporten vigtig, og der er brug for, at de allerbedste talenter i fremtiden prioriterer denne branche, sagde H.K.H. Kronprins Frederik.

 

Han benyttede også lejligheden til at slå fast, at dem, der har evnen også har pligten til at imødekomme behovet for mere mad, når verdens befolkning stiger til ni milliarder i 2050. 

 

Det indebærer ifølge Kronprinsen, at der de kommende 40 år skal produceres lige så meget mad, som der er blevet de seneste 8000 år.

 

-I den sammenhæng skal der findes løsninger på overernæring og underernæring samt løsninger til klimaforandringer. Det stiller store krav til deling af viden og kompetencer for at sikre, at verden også er et godt sted for fremtidens generation, og her kan Danmark igen gøre en forskel. 

 

- Verden har brug for bæredygtige fødevarer, og danske virksomheder kan allerede i dag levere teknologi og know how, der gør andre i stand til at producere fødevarer på en optimal måde. 

 

- Produktionen af fødevarer er en af de mest centrale bæredygtigheds udfordringer, verden står over for. Danmark kan bidrage til at løfte denne udfordring, og når vi har evnen, har vi også pligten, fastslog Kronprinsen og mindede om, at man både kan være bæredygtig og drive en forretning. 

 

Den elektroniske platform

Food Nations hjemmeside, som er på engelsk, er en rejse rundt i fødevareklyngen med besøg i landbrug, virksomheder og forskningsmiljøer. 

 

Besøgscentret består udover en historisk Story Wall, der illustrerer den danske fødevareklynges udvikling, af interaktive skærme, der viser fødevareklyngens styrker gennem billeder, historier, fakta og video. 

I et virtual reality-univers kan de besøgende opleve fødevareklyngens værdikæde ved hjælp af 360 graders film, der bl.a. viser, hvordan moderne udstyr er benyttet i danske produktionsvirksomheder eller få indblik i en af Danmarks prisvindende restauranter.

 

Besøg selv det virtuelle univers på Youtube.com søg Food Nation Denmark og vælg filmen Food nation Experience -VR 3600

 

 

Artikel fra ugemagasinet Grovvarenyt fredag 23. marts 2018

 

< Tilbage