< Tilbage

Stort DLG byggeri på Aarhus Havn står klar til nytår25-08-2017 - 15:05

Udvidelsen af DLG’s multiterminal på Aarhus Havn skrider hastigt frem, og byggeriet forventes at være klar til brug 1. januar 2018. 

 

I begyndelsen af december forventes udvidelsen af DLG’s multiterminal at være klar til den første testkørsel. Foto: Claus Haagensen.

Af Anya Engelbrecht

 

Der har netop været rejsegilde på den 5.500 kvadratmeter store udvidelse af DLG’s multiterminal på Østhavnen i Aarhus. Terminalen forventes at være klar til testkørsel først i december 2017 og til at blive taget i brug 1. januar 2018. 

 

Det fortæller Vagn Hundebøll, vicekoncerndirektør i DLG, Produktion og Logistik, til Grovvarenyt. 

 

Aarhus Havn ejer faciliteterne og er dermed bygherre på udvidelsen, der ligger i tilknytning til DLG’s nuværende terminal. DLG har en aftale om langtidsleje og har derfor råderet over multiterminalen i 30 år. 

 

Det er blandt andet et behov for større kapacitet, der ligger bag beslutningen om byggeriet. Terminalen bliver udvidet fra at kunne rumme 60.000 tons råvarer til at kunne rumme 85.000 tons.

 

- Terminalen i Aarhus er DLG’s største havneaktivitet i Danmark. Årligt importerer vi 1,2 millioner tons råvarer over Aarhus havn, hvoraf størstedelen er soja. Derudover har vi eksport af korn via terminalen. Der er ca. 100 anløb årligt og 400 lastbiler ved terminalen hver dag, og vores aktivitet på havnen er stigende. Derfor har vi brug for at øge kapaciteten, fortæller Vagn Hundebøll.

 

Multiterminal 

efterkommer nyt behov

Fra terminalen bliver de importerede varer distribueret videre til DLG’s kunder og foderfabrikker. Med udvidelsen af faciliteterne forventer DLG, at det vil kunne foregå mere effektivt. 

 

- Det koster mange penge at have et skib liggende i havnen, så jo hurtigere vi kan losse det og sælge varerne, jo bedre priser kan vi tilbyde vores kunder. Derved styrker den øgede effektivitet vores konkurrenceposition på markedet, fortæller Vagn Hundebøll.

 

Derudover skal udvidelsen være med til at efterkomme et nyt behov for at kunne håndtere og separere flere forskellige råvaretyper.

 

- Vi har en kraftig vækst i blandt andet vores økologiske produktion, og der er kommet et behov for GMO-fri råvarer. Det betyder, at der er flere produkter, som skal holdes adskilt. Vi tror på, at efterspørgslen på flere valgmuligheder er en vedvarende tendens hos forbrugerne. Nogle ønsker GMO-fri mælk og andre ønsker økologi, og det er vi nødt til at indrette vores lagerforhold efter, siger Vagn Hundebøll. 

< Tilbage