< Tilbage

DLG øger sine faciliteter på Aarhus Havn15-10-2016 - 20:34

Det er blandt andet øget eksport af korn, der gør det nødvendigt at øge havnefaciliteterne i Aarhus

 

DLGs nuværende faciliteter på Multiterminalen udbygges med 5.500 kvadratmeter, som forventes at stå klar i efteråret 2017. DLGs terminal er placeret lige efter Scanola og ATR Landhandels foderfabrik i havneafsnittet, der ligger længst til højre i billedet. Foto: Aarhus Havn/Jørgen Weber.

Af Helge Lynggaard

 

DLG øger nu kraftigt sine faciliteter på Aarhus Havn, så der bliver plads til flere råvarer og korn. 

Udvidelsen omfatter nybyggeri af ikke midnre end 5.500 kvadratmeter på Multiterminalen på Østhavnen i Aarhus.

-Det nyt byggeri vil give plads til 25.000 tons råvarer eller korn, oplyser Vagn Hundebøll, vicekoncerndirektør i DLG, Produktion & Logistik.til Grovvarenyt.

 

Den nye lagerplads bygges i tilknytning til DLGs nuværende terminal, der ligger i samme område som Scanola og lige efter ATR Landhandels nye foderfabrik.

 

Her har DLG i forvejen plads til 60.000 tons råvarer eller korn og raps, og med udvidelsen bliver der kapacitet til i alt 85.000 tons.

 

Det er blandt andet kravene om at holde råvarer adskilt, der har fremskyndet planerne om nybyggeri.

 

-Når vi tager skibe ind med blandt andet sojaskrå tager vi det ind over vores terminal på havnen og fordeler det derefter videre ud til vores foderfabrikker eller direkte til landmænd.Men vi har behov for yderligere kapacitet, blandt andet fordi der nu produceres mælk uden brug af foder med GMO. Derfor skal vi tage GMO-fri råvarer ind og holde det adskilt fra andre råvarer, og det kræver mere lagerplads, siger Vagn Hundebøll.

 

Han understreger, at udvidelsen også er for at opfylde et ønske om mere kapacitet.

 

- Vi må konstatere, at svineproduktionen i Danmark er faldende, og dermed får vi mere korn, som vi skal have eksporteret. Vi laster skibe med op til 80.000 tons korn, og derfor har vi brug for større lager, fortsætter Vagn Hundebøll.

 

Når DLG har valgt Aarhus Havn, er det blandt andet, fordi DLG også har foderfabrik på havnen, så råvarerne kan køres direkte hen til fabrikken. Det er Aarhus Havn, der står for byggeriet af den nye terminal, hvor DLG lejer sig ind.

 

Ifølge Vagn Hundebøll starter byggeriet meget snart, og han forventer, at det står klar i efteråret 2017.

Aarhus Havn glæder sig over DLGs udvidelse på havnen.

 

-Vi er glade for, at DLG kommer til at fylde mere på Aarhus Havn både fysisk og forretnignsmæssigt, og vi har store forventninger til det kommende samarbejde både hvad angår oplagring samt import og eksport af gods, siger kundechef Nicolai Krøyer, Aarhus Havn.

< Tilbage