<

Netværk går fra idé til 600 medlemmer på et år08-01-2021 - 16:45

Det er gået svimlende stærkt for landbrugsbranchens digitale vidensnetværk, Farmbrella, som ved udgangen af 2019 endnu kun var en idé. Platformen imødekommer nogle hidtil udækkede behov i agrosektoren, mener direktør Christina Yding Hahn Elgaard.

Alle i teamet i bag Farmbrella har kontaktet deres eget netværk for at fortælle om den nye hjemmeside. Fra venstre ses Jakob Tilma, Christina Yding Hahn Elgaard, Finn Nørgård Jensen og Vagn Lundsteen. Foto: Farmbrella.

Af Anya Engelbrecht

 

 

Mange andre brancher har det. Vidensnetværk, hvor indholdet vokser og bliver skabt i samarbejde med brugerne. Andre brancher har direktørnetværk, bestyrelsesnetværk og investeringsnetværk. Hvorfor skulle vi ikke også have det i agrosektoren? Iværksætter og svineproducent Christina Yding Hahn Elgaard kunne ikke finde nogle gode grunde.

 

Så nu har vi det: Farmbrella.

 

I december 2019 holdt Christina Yding Hahn Elgaard et oplæg, hvor hun kom ind på idéen med en digital platform til netværk og videndeling i landbrugsbranchen. Blandt tilhørerne var planteavlskonsulent, Finn Nørgård Jensen, og tidligere direktør i Bæredygtigt Landbrug, Vagn Lundsteen. De syntes, at et digitalt vidensnetværk til landbrugsbranchen var en ret god idé.

 

-  Det var egentlig ikke min plan, at jeg skulle være med til at sætte det i gang på det tidspunkt. Men vi holdt kontakten, og da Corona i marts 2020 var grund til, at jeg fik ledig plads i kalenderen, gik vi i gang med at udvikle hjemmesiden, fortæller Christina Yding Hahn Elgaard til Grovvarenyt.

 

Allerede i juni 2020 var Farmbrella klar til at modtage de første medlemmer, som blev rekrutteret gennem teammedlemmernes egne netværk.

 

- Det er gået meget hurtigt, og det har kun kunne lade sig gøre, fordi vi har et mega skarpt team med kæmpe netværk. Derudover har jeg erfaring med lignende arbejde, så vi har vidst, hvordan tingene skulle gøres fra start, fortæller Christina Yding Hahn Elgaard.

 

Hardcore netværk fra begyndelsen

Den oprindelige plan var, at Farmbrella primært skulle være for ledere i landbruget. Men det viste sig hurtigt, at det kun var cirka 20 procent af de profiler, der tilmeldte sig. Resten var direktører i agrosektoren.

 

- Vi tilpasser indholdet ud fra feedback fra brugerne, så denne fordeling gjorde, at vi allerede fra begyndelsen havde nogle ret hardcore netværk i forhold til, hvad vi oprindeligt havde tænkt, eksempelvis vores bestyrelsesdatabase, fortæller Christina Yding Hahn Elgaard.

 

Netop en database med mulige profiler til bestyrelsesposter er et af de behov, hun vurderer, hidtil har været udækket i landbrugssektoren.

 

- Det er virkelig svært i landbrugsbranchen at vide, hvor man skal starte og slutte for at finde bestyrelsesmedlemmer. Ligesom det kan være svært at vide, hvor man kan gå hen for at finde nogle at sparre og videndele med. Det er fedt, at kunne hjælpe nogle af alle de her spændende profiler med at matche op og dele viden og erfaringer.

 

Også for grovvarebranchen

Christina Yding Hahn Elgaard håber, at Farmbrella kan samle hele agrosektoren – produktionen, ledere, leverandører, rådgivere og grovvarebranchen – til gavn for alle.

 

- Det er en megatrend, der er i hele verden, at vi ikke kan lave alting selv. Det er samarbejder, der er fremtiden, så jo før vi samler og organiserer vores viden og kompetencer i landbrugssektoren, jo bedre, siger direktøren og fortsætter:

 

- Når vi skaber netværk, som vi udvikler sammen med brugerne, får vi en meget stor innovationskraft, hvis vi kan finde ud af at bruge det rigtigt. Det kan godt være, det er gået hurtigt indtil nu. Men min vurdering er, at det kommer til at gå endnu hurtigere, jo flere vi kan samle på den her platform. Der er meget mere på vej.

 

Artikel fra Grovvarenyt nr. 1, fredag 8. januar 2021

 

 

 

<