+45 2047 1611
< tilbage 30-05-2025 - 12:16

DLG Group vil finde en milliard kroner i besparelser på tre år

DLG Group lancerer et omfattende transformationsprogram, der både skal give besparelser og øge indtjeningen

Af Helge Lynggaard

 

Inden for de næste tre år skal DLG levere en milliard kroner i besparelser og forbedret indtjening.

Det melder koncernchef Peter Giørtz-Carlsen tirsdag i en pressemeddelelse, hvor han lancerer det, der i pressemeddelelsen fra DLG bliver omtalt som det mest omfattende  transformationsprogram i DLG's historie kaldet 'ReGen'.

Baggrunden er ifølge DLG vedvarende strukturelle ændringer på markedet og et betydeligt behov for intern optimering. Derfor skal ReGen-programmet forbedre DLG Groups konkurrenceevne, styrke kerneforretningen og bidrage til at skabe en stærkere og mere moderne virksomhed for fremtiden. 

I marts igangsatte DLG Group en grundig analysefase for at kortlægge potentialet til gennemførelsen af et transformationsprogram. Analysen viser ifølge pressemeddelelsen, at med betydelige effektiviseringer kan der hentes 1 milliard kroner i omkostnings- og indtjeningsforbedringer over de næste tre år. 

 

Geninvesteringer

Over de næste tre år vil 600 millioner kroner blive geninvesteret i virksomheden for at muliggøre og opretholde transformationen. Investeringerne vil fokusere på digitale værktøjer og systemer for at øge den interne effektivitet, nye kompetencer der skal danne grobund for resultater og innovation, samt nye kommercielle muligheder for at fremme fremtidig vækst.  

- Transformation er afgørende for at fremtidssikre DLG Group og skabe langsigtet værdi for vores ejere. Vi vil opleve betydelige strukturelle forandringer både nu og fremover. Derfor må vi tage endnu mere kontrol over vores egen fremtid ved at drive en mere enkel, stærk og frontlinjefokuseret virksomhed. Vores analyse viser, at der er betydeligt potentiale for at forbedre konkurrenceevnen ved at udnytte skaleringsmuligheder og synergieffekter inden for gruppen fuldt ud, implementere ’best practices’ og drive forretningen med større transparens og fremsynethed for at udnytte strategiske muligheder i markedet. Kort sagt skal vi gøre tingene anderledes fremadrettet for at være succesfulde og konkurrencedygtige på den lange bane, siger Peter Giørtz-Carlsen. 

På tvært af alle forretningsområder

Transformationsprogrammet kommer til at gå på tværs af alle koncernens forretningsområder og aktiviteter - fra indkøb og handel til produktion og logistik. Målet er at forløse det fulde potentiale ved at forenkle og effektivisere, sætte organisationen op til succes og derigennem styrke produktiviteten og resultaterne, forbedre arbejdskapitalen for at finansiere transformationen, samt udnytte synergier og stordriftsfordele på tværs af gruppen. 

 

Hurtigere forandring udenfor

- I de seneste år er forandringerne uden for DLG Group sket hurtigere end inde i virksomheden. Det, vi nu igangsætter, er derfor en omfattende transformation for at skabe fremtidens DLG Group. Vi vil modernisere måden, vi driver virksomheden på, forbedre vores konkurrenceevne betydeligt, styrke vores kommercielle muskel og bringe gruppen tættere sammen. Det vil muliggøre en mere stabil overskudsdeklarering til ejerne og samtidig give dem et nyt og stærkere DLG. Samtidig skaber vi en endnu mere inspirerende arbejdsplads med fokus på udvikling og trivsel, siger Peter Giørtz-Carlsen og fortsætter: 

- ReGen er ikke kun en spareøvelse, men en transformation, hvor vi øger værdien af det, vi laver. Jeg er stolt af, hvordan kolleger fra hele koncernen rykker sammen for at skabe fremtidens DLG Group, og jeg glæder mig til at se, hvad vi sammen kan udrette.

 

< tilbage