Selvom ny teknologi fylder stadigt mere i beslutningsprocesserne omkring handel og shipping, er mennesket stadig den vigtigste aktie, fastslog Mads Frank, Copenhagen Merchants, til formiddagsseminaret på Baltic Grain Exchange
Af Anya Engelbrecht
Hvordan vil international shipping se ud om ti år i en verden, der er under hastig forandring? Det var det brændende spørgsmål torsdag ved formiddagsseminaret til Baltic Grain Exchange i Operaen. For at svare på spørgsmålet var de to eksperter på området, Mads Frank, Head of Freight Research og FFA, Copenhagen Merchants, og Louisa Follis, Director og Dry Cargo Analysis team, Clarksons, indkaldt til talerstolen.
Louisa Follis satte scenen med at gennemgå aktuelle markedsbevægelser og prisudviklinger gennem tiden, inden hun konkluderede, at fremtiden tegner et komplekst billede af markedsudviklingen – som hun dog både er positiv overfor og ser muligheder i.
- Når vi kigger på verdenskortet, ser vi blandt andet et helt nyt marked på den afrikanske vestkyst, hvor der er er et stigende behov for import af byggematerialer og en kornimport, der estimeres at være otte procent højere i 2025 end i 2023, sagde Louise Follis og fortsatte:
- Det er et marked, der ser ud til at blive, og som derfor permanent vil føje flere destinationer til den internationale shipping – med de kompleksiteter og forsinkelser, det vil føre med. Det er blot et eksempel på, hvordan verden hele tiden forandrer sig, og stiller krav til, at vi som industri også udvikler os.
Forudsigelse af fremtiden
Netop industriens udvikling blev sat i rampelyset, da Mads Frank fra Copenhagen Merchants overtog scenen.
- Når vi kigger på shipping ti år ude i fremtiden, er det korte svar, at der er mange aspekter, vi kan forudsige, nok stadig vil være meget som i dag. Der vil stadig være brug for skibe og for mennesker, og der vil stadig være brug for at tage kritiske beslutninger og gøre kvalificerede overvejelser, sagde Mads Frank og fortsatte:
- Andre faktorer er ikke helt lige så nemme at forudsige, men vi kan give et bud. En ufravigelig sandhed er, at mennesket altid har brugt maskiner til at finde den nemmeste løsning på opgaver. Engang var det heste, senere blev det traktorer, og i dag er det meget AI, der er den maskine, vi bruger, når vi står overfor en udfordring.
Ingen AI uden mennesker
Mads Frank fastslog, at AI kan hjælpe med rigtig mange processer i de fleste brancher, også indenfor shipping. Men teknologien vil aldrig kunne fungere uden menneskelig kontrol.
- Da jeg startede i shipping i 2012, var Excel det mest avancerede teknologiske værktøj, vi havde. Siden har vi rykket os uendeligt langt, selvom det er indenfor relativt kort tid. Dengang var det aktuelle at beregne hastighed på skibene i forhold til brændstofforbruget for at finde ud af, hvordan man kunne reducere udgifterne, lød det fra Mads Frank.
Et par år efter begyndte man at indregne for eksempel vejrfaktorer for at optimere yderligere, og senere fandt man også ud af at tilføje kommercielle data for at se hvilke ruter, der var de bedste forretninger.
- Nu er modellerne blevet så avancerede, at vi bruger dem til at prøve at forudse, hvad der kommer til at ske i morgen. Der er kommet et stort og voksende datamarked, for data er blevet en værdifuld ressource i handel og planlægning.
Et værktøj til de bedste beslutninger
Copenhagen Merchants har selv udviklet et databaseret værktøj, der kan bruges som beslutningsstøtte i shippingindustrien.
- En af funktionerne er eksempelvis, at vi har fodret vores maskine med data på fragten til og fra alle havne i verden, så man kan bruge den til at få overblik over, hvad fragten er fra dag til dag. Man kan også vende den om og se, hvor det er billigst at få fragtet sin vare til fra en bestemt havn. Noget af dataen kommer fra vores egen virksomhed, og noget af det køber vi. Der er omkring 60 forskellige udbydere af data, som bidrager til den her databank, forklarede Mads Frank, der generelt set forholdt sig optimistisk overfor shipping i fremtiden.
- Skibsejerne vil fortsætte med at udvikle sig og komme med nye løsninger på de udfordringer, vi står overfor. Alene her i Danmark er der flere store virksomheder med hundredvis af skibe, der er stærke på viden og kan se, at det virkelig kan betale sig at være firstmovers på at udvikle fremtidens løsninger, sagde Mads Frank og afsluttede:
- Verden er et hårdt sted lige nu af mange årsager, men det skal nok blive godt. Vi ser voksende markeder, og det vil i fremtiden være mennesker, der styrer det – ikke AI. Digitaliseringen er overalt, men den menneskelig kontakt er det afgørende i handel og shipping. Derfor skal de digitale løsninger, vi udvikler, være lavet til og for mennesker og ikke som en erstatning for mennesker.
Artikel fra Grovvarenyt nr. 36, fredag 5. september 2025