< Tilbage

DLG fylder tanken med 100 procent biodiesel08-06-2015 - 12:21

Ved at gå fra almindelig diesel til 100 procent biodiesel mindsker DLG CO2-udledningen med 80 procent, når de to første suge-/blæsebiler ruller ud på de danske veje 


DLG’s nye suge-/blæsebiler kører på biodiesel fra DLG’s eget raffinaderi i Agersted. Foto: Pressefoto.

- I DLG-koncernen transporterer vi store mængder varer, og derfor tænker vi på, hvordan vi kan mindske udledningen fra vores vognpark. Ved at skifte til 100 procent biodiesel bliver vores transport markant mere bæredygtig, siger Vagn Hundebøll, vicekoncerndirektør i DLG med ansvar for Supply. 

Hidtil har DLG fokuseret på moderne tankbiler og at uddanne chaufførerne, så virksomheden tilbagelægger flest mulige kilometer pr. liter brændstof. Det er væsentligt, når tankvognstonnagen i Danmark er på cirka ni millioner tons om året. Med biodiesel i brændstoftanken bliver gevinsten endnu større.

- Udover at reducere CO2-udledningen markant forventer vi også, at omkostningerne pr. kilometer på suge-/blæsebilerne falder med ti procent sammenlignet med de konventionelle biler – selvom de nye biler på biodiesel kører fem procent kortere pr. liter brændstof, fortæller Vagn Hundebøll, der er tilfreds med Scanias udvikling af de nye motorer.

Udover at være først i Danmark med ren biodiesel til de store suge-/blæsebiler, så er DLG også tilfreds med at kunne køre på egne dieseldråber fra danske rapsmarker, idet DLG har eget raffinaderi i Agersted i Nordjylland.

- Vi er Danmarks førende producent af rapsolie til madlavning, og nu tager vi næste skridt og producerer 100 procent rapsbiodiesel. Det giver god mening – på alle måder, understreger vicekoncerndirektøren og tilføjer:

- Hvis vores forventninger til miljøeffekten på de nye lastbiler bliver indfriet, når vi evaluerer om et år, så danner det præcedens for vores fremtidige udskiftning af flåden, når de nuværende leasingkontrakter udløber.

 

82 biler

DLG, der er Danmarks 9. største virksomhed målt på omsætning (59,2 mia. kr.), har 65 tankbiler og 17 ladbiler i Danmark, der årligt transporterer ni millioner  tons. På koncernens tre største markeder flytter DLG over 20 millioner tons via vejnettet – bl.a. korn, gødning, foder, brændstof og træpiller samt diverse pallevarer.

 

De nye suge-/blæsebiler 

De nye suge-/blæsebiler, som DLG nu tager i brug, har en ekstra gevinst udover den positive effekt på miljø og økonomi – nemlig at bilerne er mere fleksible end traditionelle tankbiler.

De kan således transportere flere forskellige varetyper og f.eks. have foder med ud til landmanden og have korn med hjem til DLG fra en anden landmand i stedet for at måtte køre uden læs. Det minimerer tomkørsel.

< Tilbage