< Tilbage

Fuglsang – malter meget og brygger lidt16-09-2014 - 21:19

 

Midt i Haderslev by ligger Danmarks ældste privatejede bryggeri og malteri,  Bryggeriet S.C. Fuglsang A/S og Sophus Fuglsang Export-Maltfabrik A/S. Næste år har virksomhederne 150 års jubilæum, og i dag er det nogle af grundlæggerens tipoldebørn, som driver familieforetagenet. Malteriet er i dag et af Europas største.


Med gaveæsken med Fuglsangøl ses til venstre Mogens Lassen sammen med femte generation på Fuglsang, Henning Fuglsang. Foto: Anette Eckholdt.

 

Af Anette Eckholdt, 
freelance journalist

 Det er Henning Fuglsang, som tager i mod. Sammen med fætrene Kim og Claes er han 5. generation efter grundlæggeren Søren Christian Fuglsang. Han er uddannet civilingeniør og brygmester og ansvarlig for bryggeriet. Claes Fuglsang er teknisk direktør i maltfabrikken og Kim Fuglsang er direktør og købmanden, som især varetager salgsarbejdet i malteriet.

Sortimentet i det sønderjyske bryggeri består i dag af 13 øl og en række sodavand. Salget er meget lokalt, og det er ikke her familien tjener pengene for tiden.

-Bryggeriet har givet underskud i et par år. Vi har derfor ændret strategi og satser nu mere på at sælge fadøl lokalt og dåseøl til det danske marked. Vi er fortsat i røde tal, men kurven er knækket, fortæller Henning Fuglsang og understreger, at bryggeriet kun er en lille del af forretningen:

-Det er kun 0,33 procent af den malt, vi producerer, vi bruger i eget bryggeri. Salget af øl går trægt, men vi må ikke underkende værdien af, at vi også er bryggere i salgsarbejdet af malten. Vi kender branchen og har derfor en god dialog med vores kunder om maltkvalitet og deres særlige behov som bryggerier. Det kan ikke aflæses i regnskabstallene.

I malteriet er det også gået op og ned gennem årene, men han glæder sig over de sorte tal på bundlinien i disse år. I 2006 købte Fuglsang Dragsbaek Maltfabrik, som også var en familieejet virksomhed. Det var den lille, der opkøbte den store, idet Fuglsang maltede 50.000 tons årligt og Dragsbaek 100.000 tons, og Fuglsang er i dag den ene af de to store aktører på det danske maltmarked. Fuglsang eksporterer omkring 2/3 af den producerede malt til udlandet. 

-Der er rigtig meget mekanik i et malteri, og vi investerer løbende for at optimere produktionen og ikke mindst energiforbruget. Energi er en af de helt tunge poster i et malteri. Malterierne i både Haderslev og Thisted kører 365 dage om året. Der er ca. 25 medarbejdere i bryggeriet og 50 i malterierne, hvor de arbejder i rul. Første mand møder allerede ind kl. 3 om natten, forklarer Henning Fuglsang.

Administration af både bryggeri og malterier ligger i Haderslev og i anledningen af firmajubilæet næste år, er man netop gået i gang med at ombygge en gammel produktionsbygning til kontorer, fælles kantine og udstilling for virksomhederne.

-Selvom der er røde tal på bundlinjen i bryggeriet lige nu, har vi slet ikke planer om at lukke det. Det forpligter at være 5. generation, siger Henning Fuglsang.  

 

Eksporterer 100.000 tons

Ca. 2/3 af maltproduktionen svarende til 100.000 tons eksporterer Sophus Fuglsang Export-Maltfabrik hvert år til blandt andet Tyskland, Norge, Færøerne, Afrika, Filippinerne, Malaysia, Vietnam, Mellemamerika, Korea og Japan. Malten skibes ud i containere fra Århus eller Hamborg. En mindre men stigende del sælges i sække á 25 eller 50 kg samt i hele skibsladninger ud af havnen i Thisted.

-Ølforbruget er faldende i Europa, men det stiger til gengæld i takt med velstanden i Asien. 

- Selvom de stadigt drikker noget mindre øl end os, er det asiatiske marked interessant fordi fragtpriserne er forholdsvis lave – mange containere sejler tomme retur fra Europa til Asien. Sækkene med 50 kg fyldes også i en container og de er meget efterspurgte i de afrikanske og asiatiske lande, hvor man ikke har siloer til at opbevare malten, forklarer Henning Fuglsang.

Han er gift med en japaner og taler derfor lidt japansk. Selvom Jesper Vognsen er salgschefen i firmaet, er det Henning, der tager sig af de japanske kunder, som ofte stiller store krav.

-De japanske kunder er krævende med særlige kvalitetskrav – de vil ofte have mange tekniske informationer og særlige kvalitetsanalyser, og så skader det heller ikke at kende kulturen – her er min kone en stor hjælp, forklarer han.

Når Asien overhovedet er interesseret i at købe dansk malt, skyldes det dels, at det er for varmt til at dyrke byg i Asien. I princippet kan man brygge øl af hvad som helst, men kvalitetsøl brygges med minimum 70 procent bygmalt – resten dvs. råfrugten kan enten være majs eller ris. 

På Fuglsang Bryggeriet bruges næsten udelukkende malt fra egen produktion. En mindre del af malten såsom hvedemalt og røgmalt til specialøllet indkøbes dog i udlandet. Forbruget er for lille til selv at lave det.

 

Lavere proteinindhold

Mogens Lassen, som de seneste fire år har været ansat i Fuglsang, er manden, der står for indkøb af maltbyg. Maltanalyser viser en klar trend, hvor proteinindholdet er gået fra 10,7 til 9,2 i perioden 2008-2012 og det kniber derfor med at kunne opfylde nogle kunders særlige proteinkrav.

-Jo mere råfrugt uden protein kunden bruger i produktionen, jo højere krav stilles til proteinindholdet i malten. Det kan blive en stor udfordring i fremtiden, siger Mogens Lassen og fortsætter.  

-De foreløbige analyser af årets høst viser et acceptabelt proteinindhold. Vi gør utrolig meget ud af sporbarheden. Vi analyserer hvert enkelt parti, holder partierne adskilt i siloer før og efter maltning og blander aldrig før ved levering.

Fuglsang aftager omkring 15 procent af den maltbyg, der dyrkes i Danmark, og ifølge indkøberen kan de som regel altid finde det maltbyg, de skal bruge.

-Vi får især maltbyg fra Jylland og Fyn. 2013-høsten var nem og jeg forventer heller ingen problemer med 2014-høsten. Interessen for at dyrke maltbyg er stor i Danmark – lever afgrøden ikke op til kvaliteten, kan den altid bruges til foder.

Det betyder, at der altid er et stort og godt udbud af maltbygsorter på markedet. Sorten er et vigtigt parameter i kundespecifikationerne. Sorten Quench dur for eksempel ikke til whisky produktion, forklarer Mogens Lassen og understreger, at det ikke alene er vigtigt for malteriet, at der er mange sorter at vælge imellem men også, at sorterne er så attraktive for landmanden at dyrke, at de holder længe på markedet og kundespecifikationerne dermed kan opfyldes.

 

Udfordringen

Udfordringen for det sønderjyske malteri er at fastholde kunderne. Både indkøber og direktør synes, det er spændende at arbejde i en kundedrevet forretning, hvor der hele tiden kommer nye forespørgsler og krav fra kunder.

-Om der også er en 6. generation Fuglsang til at overtage virksomheden er for tidligt at vurdere. Børnene er der, men de er for unge til at tage stilling til deres fremtid. De skal bare følge deres egne ønsker, siger Henning Fuglsang.

 

Se film om maltningen på Fuglsang Export Malt-fabrik: her 


< Tilbage