DLF kan nu føje endnu en amerikansk virksomhed til koncernens portefølje.
Selskabet satte nemlig for nylig den sidste underskrift på et nyt opkøb. Det sker i forlængelse af den danske frøkoncerns strategi om at komme tættere på de private, amerikanske forbrugere, oplyser DLF i en pressemeddelelse.
DLF har overtaget X-Seed, der er et familiedrevet distributionsselskab med en omsætning på 20-25 mio. kr.
Virksomheden har udviklet egne brands inden for plæne- og fodergræs, blomster og vildtafgrøder, der afsættes i det amerikanske detailmarked. Købet af X-Seed sker i forlængelse af DLFs strategi om at få bedre og tættere adgang til de private forbrugere på det amerikanske marked.
- Vi vil gerne markedsføre os bedre over for de store amerikanske kæder, og netop i detailhandelen kunne vi godt bruge lidt mere opmærksomhed på vores brand. I øjeblikket fylder private label godt op i supermarkederne, men med det nye køb kommer vi til at stå stærkere i detailkæderne, simpelthen fordi vi har mere at sætte på hylderne. Derfor passer X-Seed godt til os, siger Truels Damsgaard, adm. direktør i DLF.
Nyt lager- og pakkeanlæg
Der er stadig fuld fart på den amerikanske jobskabelse, og flere i job er godt for den amerikansk økonomi, fordi det løfter forbrugernes humør og giver vækst til privatforbruget.
- Det mærker vi også i forhold til afsætningen af plænegræs. Vores amerikanske koncernselskab i Oregon har haft et flot aktivitetsniveau i de første måneder af 2017, og vi investerer nu i bedre lager- og pakkefaciliteter, så vi kan fortsætte med at servicere kunderne på et højt niveau, fortæller Truels Damsgaard.
Den nye pakke- og lagerhal er på 3.300 kvadratmeter og får plads til 5.000 tons færdigpakket frø.