+45 2047 1611
< tilbage 25-02-2012 - 10:06

International evaluering af 25 års vandmiljøplaner på vej

Folketingspolitikere kræver forklaring af miljøministeren efter at Bæredygtigt Landbrug har bearbejdet data fra en million vandanalyser fra de seneste 40 år

Af Helge Lynggaard

 

En international evaluering af de danske vandmiljøplaner ser nu ud til at være på vej.

Det sker efter at Bæredygtigt Landbrug onsdag i denne uge har været på besøg i Folketingets Fødevareudvalg og forelagt resultaterne af analyser af fosfor og kvælstofindholdet i danske vandløb.

Det fortalte direktør Vagn Lundsteen, Bæredygtigt Landbrug på vækstkonferencen i Den Sorte Diamant i København torsdag.

- Efter lang tids hårdt arbejde har vi fra Naturstyrelsen fået udleveret en million vandanalyser, der er udtaget i danske vandløb i perioden 1970-2010. Vi siger ikke, at Naturstyrelsen har manipuleret og misinformeret politikerne, men hvorfor har Naturstyrelsen ikke selv fremlagt disse analyser, spurgte Vagn Lundsteen.

- Vi har haft en statistiker til at gå dem igennem, og vi kan derfor se, at det kun er den første vandmiljøplan, der har haft nogen effekt på udledningen af kvælstof, mens udledningen af fosfor helt tydeligt hænger sammen med etableringen af rensningsanlæg i byerne, sagde Vagn Lundsteen.

Miljøordfører for De Konservative, tidligere minister Benedikte Kiær supplerede senere:

- Heldigvis var miljøudvalget inviteret med til mødet onsdag. Vi fik forelagt nogle opsigtvækkende tal, som vi skal have forklaret nærmere fra ministeren, for der er nogle ting, der trænger til at blive uddybet. Vi undrede os meget, sagde Benedikte Kiær.

 

Dokumentation til politikere

Vagn Lundsteen viste på konference den samme dokumentation, som var blevet præsenteret for Fødevare- og Miljøudvalgene.

- Vi har for eksempel analyser fra Værebro Å i Nordsjælland. Her har den første vandmiljøplan virket. Man fik styr på rensningsanlæggene og fik stoppet udledning fra ajlebeholdere, ensilagestakke med videre. Der skete noget drastisk og fra 1992 har der været fuld effekt. Til gengæld har der ikke været nogen målbar effekt af Vandmiljøplan 2 fra 1998, kvælstofkvoter og Vandmiljøplan 3.

Vagn Lundsteen præsenterede herefter data fra landområder, og her var der ingen effekt på fosforudledningen, for den var meget lav i forvejen.

Han konkluderede derfor, at fosfor kun er et problem i byerne. Samtidig er totalkvælstofindholdet stort set ens i alle vandløb med fire-fem mg pr. liter, hvilket er mindre end i drikkevand.

 

Vandmiljøplaner uden effekt

- Det vil sige, at der i 20 år ikke har været nogen effekt af to vandmiljøplaner, kvælstofkvoter, grønne marker, efterafgrøder, randzoner og nedsat vandløbsvedligeholdelse.

Vi har altså haft tocifrede milliardomkostninger i landbruget og trecifrede milliardomkostninger for samfundet. Det har kostet arbejdsplader, manglende konkurrenceevne, mindre eksport, gældssætning og meget andet.

I Sverige foretog man en international evaluering af vandmiljøplanerne i 2006. Skulle vi ikke tage at gøre det samme i Danmark? Det koster så lidt i forhold til de store investeringer, som vandmiljøplanerne indebærer. Er det ikke tid at lave en international evaluering af 25 års vandmiljøplaner, sagde vi til politikerne.

- Og det syntes de også, sagde Vagn Lundsteen til stor tilfredshed blandt de 280 deltagere i vækstkonferencen.

 

 

 

Kommenter artikel


Kommentarer

< tilbage