< Tilbage

Danskerne køber øko-varer for 14 mia. kroner07-05-2020 - 15:07

Salget af økologiske varer steg med 9 procent fra 2018 til 2019. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Salget af økologiske fødevarer fra supermarkeder og online. Kilde: Danmarks Statistik.

 

Af Helge Lynggaard

 

Danskerne bruger stadig flere penge på at købe økologiske varer.

 

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som har opgjort salget af økologiske varer i supermarkedet og online.

 

Salget steg ni procent fra 2018 til 2019 til 14, 1 mia. kroner. 

 

Dermed står økologisk fødevarer for 12 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel.

 

I lighed med tidligere år er salget af økologisk frugt og grønt steget markant. Fra 2018 til 2019 er salget af grøntsager steget med 16 procent fra 2018 til 2019, mens økologisk frugt er steget otte procent.

 

Frugt og grønt udgør den største økologiske varegruppe med 4,8 mia. kr. i 2019 foran mælk, ost og æg, der havde et salg på 3,6 mia. kr.

 

Mere plantemælk i kaffen

Detailomsætningen af økologisk plantemælk (fx soya- eller havremælk) steg med 22 procent fra 139 mio. kr. i 2018 til 169 mio. kr. i 2019. Omsætningen af økologisk komælk steg mere moderat med syv procent, mest på grund af prisstigning. 

 

Danmarks Statistik konstaterer dog i kommentarerne til den nye opgørelse, at der er et stykke vej før plantemælk fortrænger komælk, hvis omsætning på 1,3 mia. kr. udgør mere end syv gange omsætningen af plantemælk i 2019. Målt i mængde er salget 12 gange større, nemlig 123.000 tons økologisk komælk mod 10.000 tons økologisk plantemælk.

 

En anden varegruppe i stærk vækst er andre økologiske mel- og grynprodukter, som steg 21 pct. fra 182 mio. kr. i 2018 til 221 mio. kr. i 2019. Den dækker blandet andet over pizza- og dejprodukter.

 

Andre mel- og grynprodukter står for tre procent og plantemælk for to procent af den samlede stigning i omsætningen af økologiske varer.

 

Blandt grøntsager er gulerødder topsælgeren med fem procent af det samlede økologiske salg, fulgt af kartofler med tre procent. I frugtafdelingen tegner bananer sig for fire procent, citrusfrugter tre procent og æbler for to procent af det samlede økologiske salg.

 

Den samlede detailomsætning af økologisk frugt og grønt er næsten firdoblet fra 1,3 mia. kr. i 2012 til 4,8 mia. kr. i 2019. 

 

En del af varerne er dansk producerede. Det økologiske areal med 'gartneriafgrøder' (primært frugt og grøntsager) steg således fra 2.500 til 5.100 hektar i samme periode og udgør nu 25 pct. af det samlede areal af gartneriafgrøder mod 13 pct. i 2012. 

 

Andre varer kommer fra udlandet. Importen af økologisk frugt og grønt steg fra 0,5 mia. kr. i 2012 til 1,8 mia. kr. i 2018. I tilgift til detailhandlen, er foodservice (storkøkkener mv.) en stor aftager af økologiske fødevarer.

< Tilbage