< Tilbage

Mollerup Mølle er størst af de mindste og mindst af de største13-08-2019 - 12:38

 

På Mors er Mollerup Mølle gennem generationer vokset fra at være et lille mølleri til at være en moderne grovvarevirksomhed med kunder fra det meste af Nordjylland

 

Mange af kunderne blander selv foder. Næsten hver uge får Mollerup Mølle et skib ind med sojaskrå i enten Skive eller Nykøbing havn. Hvert år får virksomheden 40-50.000 tons varer ind over havnen i Skive. I Nykøbing er det det dobbelte. Foto:Anya Engelbrecht.

 

Af Anya Engelbrecht

 

De blanke stålsiloer er ikke til at overse, når man nærmer sig den lille by Mollerup på Mors. Her har Mollerup Mølle A/S haft hovedsæde siden virksomhedens stifter kom til byen i 1940. 

 

I dag har Mollerup Mølle en årlig produktion på 270.000 tons foder og beskæftiger 60 medarbejdere. Men da virksomheden blev stiftet for tre generationer siden, var det et helt andet billede. 

 

- Vores forældre startede forretningen som et helt traditionelt mølleri, hvor der blev malet korn, fortæller Kresten Pedersen, der har været i firmaet siden 1969 og er administrerende direktør. 

 

- Dengang var der ikke så meget at handle med, men det kom der hurtigt. Faktisk er forretningen vokset støt lige siden, den blev etableret. Der gik ikke mange år før fast brændsel supplerede handlen med korn, og kort efter blev flydende brændsel også føjet til varekataloget, fortæller Kresten Pedersen.

 

Hver generation har 

sine udfordringer

Mollerup Mølle har i dag flere forretningsområder, heriblandt en energiforretning med olie og træpiller samt en produktion af hobbyfoder. Hvert år bliver 10.000 tons hobbyfoder solgt i femten kilos poser via femten forhandlere i hele Danmark. Den største omsætning kommer dog fra korn- og foderhandel med professionelle landmænd. 

 

Udover adressen i Mollerup har virksomheden også en salgsafdeling i Luneborg, en i Thissinghus samt en fabrik med tørreri i Skive. 

 

- Vores dækningsområde er fra Viborg til Lemvig og til Skagen, men primært Mors, Salling og Thy. Vi har de sidste 20 år også eksporteret en del til Færøerne, hvor vi har tre forhandlere.

 

Jakob Pedersen fortæller, at en af de største udfordringer i dag er, at kundegrundlaget forsvinder, og derfor har det været nødvendigt at udvide dækningsområdet. 

 

- Hver generation har jo sine udfordringer. Dengang min far og Kresten kom til, var det gæld og renter, som var landbrugets udfordring.  Vores største udfordring i dag er, at der bliver færre og færre landmænd. Derfor skal vi geografisk dække et større areal for at bibeholde volumenen i forretningen.

 

Selvom Mors er husdyrtungt, kommer en stor del af omsætningen udenfor Mors, lyder det fra medejer og salgsansvarlig Jakob Pedersen. Han understreger, at virksomheden er godt tilfreds med sit nuværende fodersalg.

 

- Hvis vi kan fastholde vores fodersalg, så er det en fremgang, for tendensen er jo, at især slagtesvineproduktion flytter sydpå. Kan vi forblive omkring 270-280.000 tons, så er vi godt tilpas, for det passer til vores produktion. Med det salg kan man sige, at blandt grovvarevirksomheder er vi de største af de mindste og de mindste af de største.

 

Alle er med i dagligdagen 

For at holde forretningen konkurrencedygtig er det højt prioriteret at følge med udviklingen og have godt udstyr indenfor maskineri og tørreri. 

 

- Vi optimerer jævnligt fabrikken, for det er vigtigt, at vi kan håndtere varerne ordentligt. For en landmand er det også en tilfredsstillelse at se varerne blive håndteret ordentligt, når han læsser dem af. Her i Mollerup kan vi tørre og rense omkring 3000 tons på et døgn, siger Jakob Pedersen.

Derudover bliver det også prioriteret at holde hele forretningen så lavpraktisk som muligt. 

 

- Det er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end det er. Det er jo i grove træk bare køb og salg, og så skal vi forsøge at tage lidt mere for varerne, end vi har givet for dem. 

 

De tre tidligere ejere, søskende Anne, Hans og Kresten Pedersen og de nuværende ejere, fætrene Jakob og Holger Pedersen, er alle med i den daglige drift.

 

- Sammen med dygtige medarbejdere har vi en spændende hverdag, hvor vi synes, tingene lykkes fint hen ad vejen. Vi har ikke ansat nogle konsulenter eller direktører udefra. Det klarer vi selv, for så er det mindre kompliceret, fortæller administrerende direktør, Kresten Pedersen. 

 

Er til for kunderne

Mollerup Mølle har stort fokus på både at have de rigtige folk og de rigtige varer.

 

- Vi skal levere nogle varer, der er i orden, og som folk gerne vil have. Det gør det nemmere, når vi er på kundebesøg, for så kan vi gå direkte til at tale om, hvad kunden skal have i år – selvfølgelig efter vi har ordnet verdenssituationen, siger medejer Jakob Pedersen. 

 

Han understreger, at det også er en selvfølge, at servicen er i top. I dagligdagen er det vigtigt, at varerne kommer hurtigt, at nogle tager telefonen, og at kunderne bliver mødt med fleksibilitet.  

 

- Fleksibiliteten kommer af en filosofi om, at vi skal være hurtige fra tanke til handling. Det gælder for alt lige fra sammensætning af foderblandinger til gode ideer fra medarbejdere. Der er en gennemgående forståelse hos alle i organisationen for, at det er kunderne, vi er her for. Det vigtigste er, at dem, der kommer ud til kunderne, giver et godt indtryk. Hvad end det er eksterne vognmænd eller vores egne chauffører, så skal de levere en god service, siger Jakob Pedersen.

 

Artikel fra Grovvarenyt nr. 30-32, 9. august 2019

 

 

 

 

 

< Tilbage