< Tilbage

Opbremsning i det økologiske detailsalg efter år med stor vækst19-06-2022 - 15:58

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at danskerne købte økologisk fødevarer for 16 milliarder kroner i 2021 - det samme som året før

Økologien har et stærkt fundament, som kan klare sig igennem kriser. Det har vi set tidligere, siger Birgitte Jørgensen, markedschef i Økologisk Landsforening. Pressefoto/Økologisk Landsforening.

 

Af Helge Lynggaard

 

Detailsalget af økologiske fødevarer i 2021 endte på 16,0 mia. kr., hvilket er uændret i forhold til 2020. Også målt i mængder er salget omtrent uændret. Opbremsningen sker på baggrund af en kraftig vækst i de foregående år.

 

Det oplyser Danmarks Statistik fredag i en ny opgørelse.

 

I forhold til 2015 er salget således mere end fordoblet fra 7,6 mia. kr., og i forhold til 2010 er salget mere end tredoblet fra 5,1 mia. kr., opgjort i løbende priser. Detailsalget af alle økologiske fødevarer estimeres til 13 pct. af det samlede salg af fødevarer i 2021, hvilket er det samme som i 2020.

 

Om udviklingen i omsætningen af økologiske fødevarer siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug og Fødevarer:

 

- Selv om salget af økologiske fødevarer er uændret i forhold til året før, viser det, at mange forbrugere prioriterer økologi og bæredygtighed, og at de er villige til at betale en merpris for varer, hvor der er gjort noget ekstra. Økologisk produktion foregår uden brug af syntetiske sprøjtemidler, og der er krav om, at dyrene skal have adgang til udendørsarealer, siger Kirsten Lund Jensen.

 

Forbrugerne prioriterer 

I Økologisk Landsforening forudser man, at også 2022 bliver et usædvanligt år. De stigende fødevarepriser som følge af inflation presser salget af både konventionelle og økologiske fødevarer, lyder det i en pressemeddelese fra Økologisk Landsforening.

 

- De foreløbige meldinger fra detailhandlen tyder på, at det økologiske salg også er påvirket. Men vi ser, at forbrugerne fortsat ønsker at holde fast i økologien og økologiens værdier. Når forbrugerne først har valgt at købe rene fødevarer til deres familie, så holder de fast. Nogle skifter til et billigere mærke, handler mere i discount eller skærer ned på luksus, siger Birgitte Jørgensen, der er markedschef for detail i  Økologisk Landsforening og understreger, at økologiske kerneforbrugere typisk træffer deres fødevarevalg ud fra andre kriterier end pris.

 

- For dem handler det om værdier og gennem deres forbrug at være med til at sikre et bæredygtigt fødevaresystem. Økologien har et stærkt fundament, som kan klare sig igennem kriser. Det har vi set tidligere. Og der er ingen tvivl om, at forbrugerne både nu og på den anden side af krisen, vil støtte et fødevaresystem, som arbejder under hensyn til klima, drikkevand, dyrevelfærd og biodiversitet, siger Birgitte Jørgensen.

< Tilbage