Vi skal gøre DLG konkurrencedygtig igen, siger den nye koncernchef i DLG, Peter Giørtz Carlsen
Af Helge Lynggaard
Den 13. januar tiltrådte Peter Giørtz Carlsen som ny koncernchef i DLG, og han havde et klart budskab, da DLG holdt pressemøde onsdag på Axelborg i København, efter 2024 regnskabet forinden var godkendt af DLGs repræsentantskab.
- Mit hovedbudskab er, at vi skal gøre DLG konkurrencedygtig igen, sagde han som indledning og forklarede, at han blandt andet havde brugt de foreløbig tre og en halv uge i DLG til at være rundt i forretningen.
- DLG har mange stærke og sunde forretninger, men vi skal have forløst potentialet. DLG er en meget stor koncern med cirka 60 mia. kr. i omsætning, og vi tror, at vi kan få meget mere ud af den koncern både for ejerne og kunderne. 2024 har været et hårdt år og vi er ikke tilfreds med resultaterne. Nu ser vi fremad, for vi vil gøre DLG mere konkurrencedygtig igen, og det gør vi ved at igangsætte en transformation af forretningen, så vi kan stå rigtigt stærkt i fremtiden, sagde Peter Giørtz Carlsen.
Han gav også et bud på, hvad denne transformation ville indebære:
- Vi skal fokusere mere på vores kerneforretning og derved også gerne vinde markedsandele, mens vi kommer til at investere mindre i randområderne af vores forretning. Det bliver et stort fokusområde. Det andet er, at vi bliver nødt til at reducere og forenkle – vi er som sagt en stor koncern, og vi kan godt få mere syn-ergi ud af den forretning, sagde Peter Giørtz Carlsen, som pegede på, at der skal skabes råderum til at investere i fremtiden.
- Der skal investeres i digitale løsninger, i innovation og i nye kompetencer i vores organisation, så det kan hjælpe os til at være stærke i fremtiden.
Artikel fra Grovvarenyt 7. februar 2025