I den nye struktur lægges DLGs agriforretninger i Danmark, Sverige og Tyskland sammen, og Vilofoss udskilles som en selvstændig enhed
Af Helge Lynggaard
DLG Group følger nu op på sidste uges melding om et treårigt transformationsprogram ReGen og ændrer koncernens struktur.
Det oplyser DLG i en pressemeddelelse.
Transformationsprogrammet skal skabe betydelige effektiviseringer og sigter mod at levere 1 milliard kroner i omkostnings- og indtjeningsforbedringer over de næste tre år. 600 millioner kroner vil i samme periode blive geninvesteret i virksomheden.
Koncernchef Peter Giørtz-Carlsen siger om baggrunden for den nye struktur:
- Den vil gøre DLG Group mere omkostningseffektiv og fremtidssikret samt medvirke til, at vi i hele koncernen fremadrettet agerer mere som ét team. Vi samler vores agriforretninger i én enhed for at udnytte vores størrelse, øge effektiviteten og fremme best practice på tværs af markeder. Vi øger fokus på Vilofoss for at muliggøre vækst, og vi skaber et stærkere Corporate Center, der med høj ekspertise skal skabe mere værdi til forretningen. Vi vil lede DLG Group på en mere direkte og integreret måde med fokus på stærkere eksekvering og forbedret performance management. Med andre ord vil vi drive DLG mere som én koncern, siger Peter Giørtz-Carlsen.
Nye forretningsgrupper
DLG Group vil blive organiseret i fire forretningsenheder – Agriculture, Animal Nutrition, Energy og Housing mod tidligere tre: Food, Energy og Housing.
De danske, tyske og svenske agriforretninger samles i én enhed for at være bedre positioneret til at drive kommerciel udvikling og innovation, udnytte synergier og øge væksten, lyder det i pressemeddelelsen.
Peter Kjær Jensen, tidligere CEO for PostNord Danmark og Vice CEO for PostNord Group, tiltrådte 4. juni som leder af denne enhed, der fremover hedder Agriculture Business Group.
For at sikre en fortsat stærk lokal forankring og samtidig øge det kommercielle fokus på markederne, vil de lokale selskaber – DLG, Svenska Foder og Team Agrar - have fuldt markedsansvar. De vil arbejde tæt sammen med den globale organisation for at udnytte skalafordele og anvende ’best practices’ på tværs af markederne.
Den 4. juni tiltrådte Anders Jeppesen Jensen som ny landechef for den danske agriforretning, mens Carsten Klausen og Bent Nissen vil fortsætte med at lede arbejdet i henholdsvis Sverige og Tyskland. Med den nye struktur træder Bent Nissen ud af koncernledelsen og vil fremover fokusere fuldt ud på at udvikle Team Agrar-forretningen i Tyskland.
Vilofoss som en separat enhed
Vitamin- og mineralforretningen, Vilofoss vil fremover blive drevet som en separat enhed, Animal Nutrition Business Group, for at skabe vækst på flere markeder, styrke innovationen inden for specialprodukter og operere mere effektivt ved at udnytte skala. Den vil blive ledet af Bøje S. Kjær, som tidligere havde ansvaret for den danske agriforretning. Dennis Jørgensen, nuværende Head of Premix & Nutrition, vil fremover være Head of Commercial Operations & Strategic Marketing i Vilofoss.
Supportcenter
Alle supportfunktioner bliver samlet i ét ’Corporate Center’, der skal understøtte forretningen og bidrage til at forbedre performance.
Kevin Lorenzen træder ind i en ny rolle som driftdirektør med ansvar for IT, Digitalisering, Marketing og Procurement, hvor han skal implementere en ny global indkøbsorganisation og styrke digitaliseringen. Begge dele er afgørende for at levere på ReGen-programmet og vil muliggøre betydelig værdiskabelse, skriver DLG.
Kevin Lorenzen er fortsat CEO for Team og har det overordnede ansvar for den tyske organisation.
DLG Group’s Executive Committee
• Peter Giørtz-Carlsen, Group CEO
• Christina Nielsen, Group CFO
• Kevin Lorenzen, Group COO & EVP of Energy Business Group
• Hanne Blume, Group CHRO
• Claus Stig Pedersen, EVP of Sustainability & Communication
• Ingrid Deigaard, Head of Strategy & Transformation
• Peter Kjær Jensen, EVP of Agriculture Business Group
• Bøje Schaumann Kjær, EVP Animal Nutrition Business Group
• Carsten Gemeinhardt, EVP of Housing Business Group